<!--@ParagraphImageLinkAlt-->

TR Press SE - 04-12-2020

Samarbete med ICA ger miljonbelopp till Team Rynkeby - God Morgon

Sedan 2015 har ICA-handlare runt om i Sverige bidragit till insamlingen mot barncancer. I år är det fler butiker än någonsin som anslutit till samarbetet - något som kommer ge miljonbelopp till insamlingen. 



Många bäckar små, brukar man ju säga. Något som verkligen kan sammanfatta den stora insamlingsrörelse Team Rynkeby - God Morgon har skapat tillsammans med ICA-handlare runt om i Sverige. Tack vara att kunder väljer särskilda papperskassar, väljer att köpa pepparkakor eller ett kg bananer, så går ett par kronor per tillfälle till Barncancerfonden.


- Det blir en win-win situation för alla parter. ICA-handlarna är lokala franchisetagare, vilket innebär att de enskilda butikerna själva kan välja om de vill delta i samarbetet eller inte, samt på vilket sätt de har möjlighet att engagera sig. Detta ger varje butik stora möjligheter att själva påverka samarbetsformen. Vi är så glada över denna samarbetsform, som inneburit miljonbelopp till barncancerforskningen genom åren, säger Paul Chronqvist Svensson, Country Manager för Team Rynkeby - God Morgon Sverige.



Totalt planerar Team Rynkeby - God Morgon Sverige att samla in 40 miljoner kronor, varav nästan 20 procent planeras komma från samarbetet med ICA.



Lokal förankring gör stor skillnad

Initialt får ICA-handlaren förfrågan om att bli sponsor till insamlingsprojektet. Därefter får den enskilda butiken själva besluta om och hur de vill bidra till att samla in ytterligare kronor till insamlingen, genom olika insamlingsaktiviteter. 



På några platser har man valt att donera ett belopp, baserat på varje kilo av bananer eller antal toalettpapper som sålts. På andra platser pryder de gula cyklisterna hela väggar i butiken, vid pantautomaten, där kunderna kan välja att donera sin pant till insamlingen.



På ICA Kvantum Mobilia i Lund, som drivs av Emilia Nilsson, arrangeras det regelbundet insamlingsaktiviteter i butiken. I jultider har de exempelvis en kampanj som innebär att för varje burk pepparkakor som säljs, skänks en summa till insamlingen.



- ”Både anställda och kunde tycker det är ett roligt initiativ. Hos oss har det blivit som en tävling att försöka samla ihop mer än andra ICA-butiker, säger Emilia Nilsson.

Artiklen fortsætter under billedet...

Engagerade medarbetare
Bernt Welander, butikschef på ICA Maxi Barkarbystaden i Järfälla har varit med i samarbeten sedan 2017. Han har noterat att samarbetet med TRGM har bidragit till starkare teamkänsla hos medarbetarna. 



- ”Jag upplever att samarbetet ger oss mycket energi, samtidigt som det känns bra i magen att engagera sig och vara med och göra skillnad. Strukturen och samarbetet möjliggör det för oss att aktivera och engagera våra medarbetare, kunder och partners på ett enkelt och tydligt sätt, säger Bernt Welander. 



Idag är 62 ICA-butiker knutna till samarbetet. Det finns fortfarande över 1200 ICA-butiker runt om i landet som har möjlighet att delta, vilket skulle innebära stora möjligheter till att samla in ännu större belopp. 



- ”Om du frågar mig personligen, skulle jag absolut uppmuntra fler ICA-butiker att delta i samarbetet och bidra till att samla in pengar till barn med cancer. Potentialen är enorm, då det är just små intiativ som kan göra en stor skillnad i slutändan, säger Bernt Welander.

Potential i fler länder

För varje år, har ICA-samarbetet med Team Rynkeby - God Morgon vuxit i Sverige. På ICA Klingan i Grums har samarbetet inneburit stor inverkan hos konsumenterna.

- ”I vårt lokala köpcenter, har en ny matbutik öppnat precis bredvid ICA. Vi har då noterat att flera kunder väljer att handla hos oss, just för att kunna stödja samarbetet mellan ICA och Team Rynkeby - God Morgon. Detta signalerar tydligt värdet av varumärket, som har ökat hos allmänheten säger Jan-Inge Dahlman, ägare av ICA-butikerna i västra Sverige.

Enligt Jan Aronsson, sponsoransvarig för Team Rynkeby - God Morgon i Sverige, är styrkan i projektet att alla parter gynnas av samarbetet.

- ”ICA visar på värdet av bra CSR, samtidigt som de kan vara stolta över vad företaget och kunderna åstadkommer. Tillsammans skapar vi en chans för barn som drabbas av cancer att överleva, säger Jan Aronsson. 



Paul Chronqvist Svensson, Country Manager för Team Rynkeby - God Morgon i Sverige tror att detta initiativ kan inspirera fler länder att skapa liknande samarbeten.


- ”Tillsammans kan vi göra ännu mer. ICA-handlare är riktiga entreprenörer, som är oerhört kreativa och uppfinningsrika avseende att komma på insamlingsaktiviteter. Alla är väldigt passionerade över att göra verklig skillnad och få medarbetare att bli engagerade, säger Paul Chronqvist Svensson.


Om ICA-samarbetet:

- Samarbetet mellan ICA och Team Rynkeby - God Morgon startade i Sverige 2015. 



- Team Rynkeby - God Morgon i Sverige har en ambition om att samla in totalt ca 40 miljoner kronor under projektåret 2021, där ca 20 procent förväntas komma från samarbetet med ICA.

- Hittills har 62 ICA-butiker i Sverige anslutit sig till samarbetet

Tillbaka

Platinum Sponsors

Follow @TeamRynkeby on Instagram